Teddybearjadian

tiada realiti, semuanya ilusi...

03 January, 2013

Darah!!!

Kita tak akan mati jika menderma darah kepada orang yang memerlukan, kita mungkin akan mati jika tiada darah yang didermakan disaat kita betul² memerlukannya. Jika anda sihat tubuh badan, tiada jangkitan HIV, Hepatitis, atau sebarang penyakit kelamin, anda layak untuk menjadi seorang penderma. Ramai orang Islam takut nak menderma disebabkan ayat ni "anda telah mengkafirkan sebahagian dari tubuh anda jika darah yang didermakan diterima oleh orang kafir, setiap dosa yang dilakukan oleh si penerima berkenaan adalah sebahagian dari dosa anda, dan setiap pahala yang dilakukan oleh si penerima berkenaan adalah pahala bagi anda juga" memang betul, tapi sebenarnya atas niat kita sendiri jugak nak menderma sebab apa. Cuma berharap dengan bantuan yang kita berikan tu sedikit sebanyak dapat membantu si penerima itu ke jalan yang lebih diberkati. Bayangkan kalau seorang cikgu kimia ajar murid dya pasai chemical, then bila murid dya besar nanti dya guna ilmu tu untuk buat dadah or racun or something else yg x baik la. So dosa pahala cam mana nak kira? First logic, then hope, and then tawakal n still hopping untuk benda yg baik je. Stop!!! Berceramah pulak aku huhuhuhuhu...
Sambung balik kes derma darah. Aku masih baru dalam aktiviti menderma ni. Darah aku jenis A positive. Aku nak menderma coz adek aku la si Siti  ni pi tunjuk buku menderma darah dya. Terasa terpanggil nak racing menderma dengan dya huhuhuhuhu. Niat sebenar baik, memang nak membantu yang lebih memerlukan. Racing tu kira pendorong la. X salah berlumba² untuk buat kebaikan. Dya first derma at Hospital Klang tempat dya wat practical time blajar dlu. So dya leading dlu la. Aku ajak dya nak derma darah lagi at Hospital Sungai Petani je. Dya jadi second time and aku baru first time la. Nak dijadikan cerita, time tu aku sorang jea yang dapat menderma. Dya x leh coz ape bende ntah x cukup. So maksudnya seri la huhuhuhuhu. Second time aku derma at Hospital Sungai Petani gak ngan adek aku tu. Dua² leh derma. Third time g sama² ke Hospital yang sama gak lagi. Dok rancang nak g sama² gak kali ke-4 then x jadi coz adek aku kena lempaqcampak la plak. Chicken Pox tau, bukan dya yang dicampak huhuhuhuhu. Aku dah kena time kecik so kemungkinan besar susah dah nak kena kali ke-2 coz antibody dah immune ngan virus campak.
So aku g derma sorang je la. Kali ni nak wat kelainan siket. Dah 3 kali derma at Hospital Sungai Petani, kali ni nak g derma at hospital lain plak. So target yang terdekat Hospital Yan la jawabnya huhuhuhuhu. Sempat jugak derma kali ke-4 sebagai penutup tahun 2012. Aku sebenarnya amat takot dengan benda yang tajam tambah² yang menyucok. Mental dah set bila kena cucok leh tembos or pecah kot hahahahahaha, childish tol. Disebabkan aku takot, aku x tengok pown time misi tu cucok, tengok jarum yg besar tu pown dah naik geron, terasa cam besar straw. So maksudnya aku dah 4 kali derma adek aku  baru 3 kali. Yahoooo!!! dah menang. Harap dapat jarakkan lagi aggregate so that she have to work more harder to chase my count huhuhuhuhu. Hujung bulan tiga nanti kalau diizinkan leh derma lagi buat kali ke-5. Hospital mana plak target aku huhuhuhuhu, Seberang Jaya? Sik? Baling? hmmmm.... target hospital tempat aku lahir la pulak, Hospital Besar Bukit Mertajam ^^. Sesape nak join jejom la...
www.tips-fb.com

0 comments: